Detta är en dokumentation på renovering av orginal plasttank på en smuggler 24 som tillhör admin.
Min 24:a från 1988 har inte tunnel eller luftslang i botten så den ser annorlunda ut mot de 24or som jag sett bilder på, min har tex inte isolering mellan plasttank och skrov utan är plastad direkt mot skrovet då kan man ju undra om man verkligen behöver ta bort gamla tanken men det visar sig att plasten är helt indräkt i bensin så när man försöker bända och bryta loss bitar av tanken så sipprar det ut bensin. När man gjorde denna konstruktion var bensinen helt fri från etanol och det material som användes polyester klarade av bensinen men när bensinbolagen började blanda i etanol i bensinen började tankarna lösa upp sig och det blev en form av invändig böldpest tanken flagnar och bensin tränger in i polyesterplasten. Nu för tiden tillverkar man tankar i vinylester som ska klara av dagens bensin själv är jag lite lite skeptisk men det är bara min högst personliga uppfattning och jag har säkert fel i detta i vilket fall som helst så blev mitt val en rostfri tank och det har jag inte ångrat jag har även gjort tanken helt servicevänlig med några enkla grepp kan jag enkelt lyfta ur tanken och men relativt stor manlucka kan jag enkelt rengöra.
Nya tanken på plats och allt klart. Denna lösning på tankbyte gjordes med tanke på att slippa riva ut hela inredningen och slippa plasta upp en ny durk, lösningen blev en mindre tank men med möjlighet att utöka med med en extra tank om så önskas. Med tanklocket på akterdäck underlättas tankning med extra dunk om så skulle behövas.
Hela kalaset gick på i runda slängar 12K med allt runtom material slangar däcksförskruving aluminiumprofiler och virke till lucka mm. mm.