Hur gick det med Sigges projekt Segmo 32 Fenix?

Jodå den levererar över förväntan

Men om vi backar bandet lite.

Båten kom hem i början på Mars och jobbet att färdigställa den började. Jag hade en bra plan för jobbet men den grusades snart pga båtbranchens högkonjunktur, massor av grejer var restnoterade och mina leverantörer hade ingen aning om när grejerna skulle kunna tänkas dyka upp.

Lite jobbigt att behöva arbeta i fel ände och inte kunna göra klart någonting. Det mest kritiska var tackluckorna, jag sågade upp hålen och sen fanns inte luckorna att få tag på! Men efter mycket om och men fick jag tag på ett par som var något större så jag kunde kapa upp hålen lite till och sätta dit dem veckan innan midsommar.

En sak jag hade oroat mig för var om jag skulle få några motorer och när men de dök upp i god tid i april och jag kunde börja rigga.


Till midsommar var båten sjösatt men fortfarande utan en del saker som man vill ha ombord på en båt. Blev några veckor av testande för att hitta de rätta rigginställningarna. 67 knop landade toppfarten men det finns mer att ta men semestern nalkades och det var dags att fokusera på campinglivet. Så får återkomma till toppfarten senare när vi slutat använda båten för camping.

Så till huvudfrågan hur funkar båten då?


Motorerna har ett fantastiskt bottendrag och båten är i stort sett utan planingströskel. Bränsleförbrukningen landar på runt 1,4 L/nm om man håller sig till 28-34 knop meeeen det är lätt att det går fortare för hon marschar gärna i 55 knop om hon får :).

Så funktion från fyra perspektiv nämligen:
Som stugbåt.
Campa och ligga still.
Campa och fara runt.
Som Pokerrunner.

Vi börjar med Stugbåtsåkandet.

Naturligtvis märks det att det är 10 meter lång båt och mot en Örnvik 4,20 så är den klumpig men om vi jämför med tex en Anytec 622, Faster 610 eller Smuggler 24:an så funkar den likvärdigt tack vare dubbelmontaget och bogproppen. Jag har varit väldigt skeptiskt till hytten mycket för jag var rädd att förlora runtomsikt och att om man är själv i båten så trodde jag att det skulle bli bökigt att lägga till men nää.. Båten är fortfarande lätt att knuffa ut och hålla i och jag behöver aldrig sticka upp huvet genom takluckorna för att få sikt.

Skulle jag ha haft både en Anytec och Segmon skulle jag säkert ibland välja plåtbåten framför Segmon men det är inte så att jag känner att jag saknar en sådan.

Så raskt över till camping å ligga still.


Här är vi fyra personer, två vuxna och en på 8 år och en på 7 år. Vi har nu varit ute 5 nätter på rad och det hade i tidigare båtar resulterat i myteri och skilsmässa.

De andra båtarna jag haft inkl 28:an har det varit ett jäkla flyttande av grejer mellan ruff och sittbrunn samt att bara en person hade det riktigt bekvämt ombord så fort man blev två eller flera, speciellt med barn så fick man hela tiden flytta sig eller helt enkelt hämta grejer åt de andra för man var vägen för varandra.


Detta löste U-soffan galant tillsammans med garderob och extra stuvutrymme under soffan. Att borden både går att använda som ståbord/arbetsbänk och bord att sitta runt blev ett väldigt stort extra plus som jag faktiskt inte tänkt på innan.

I 24:an började tålamodet tryta efter ett dygn och i 28:an efter ca 3 dygn. Nu var vi inte ett dugg less efter fem dygn utan vädret samt kusiner på besök gjorde att vi motvilligt drog hem.

Vi har haft kompisar med oss fyra av dagarna och de har legat utanpå oss och då har naturligtvis den ”rena” badbryggan varit guld värd.

Det är ingen flytande sommarstuga men fem dagar ute har inte resulterat i att önskan efter en större bobåt dykt upp, något som alltid hänt annars.

Camping å fara runt.

Tar emot att säga men Segmon är en bra vidareutveckling på Smugglerskrovet. Steglisterna håller båten i plan på ett helt annat sätt och jag har knappt orkat använda trimplanen enda gången var igår då vi gick i sned sidsjö och det blåste stadigt 15 m/s annars rätar hon sig själv. Som jag nämnde tidigare är motorerna också en bidragande orsak. Det är skitmysigt att cruisa runt i 23-27 knop. Vi låg till och med och surfade i medsjön i 9 knop. HT:en är kung kung kung! Solskydd när det är riktigt varmt men det fläktar fortfarande lite lagom. På kvällen natten är det bara att gå hem utan att varken klä på sig själv eller barnen eller ta upp kapellet. Blir det lite kallt så immar rutorna lite men då slår man på värmaren och vips blåser det vart och skönt under HT:en. Blåser det 15 m/s så stitter alla torrt och skönt. Vi har faktiskt suttit alla under hytten under alla turer vi hittills gjort.

Racing ”poker run”

Klart potent 🙂 Inte kanske en värsting men inget att skämmas för. Nu ska jag väl klargöra att jag inte åkt något Pokerrun med båten men jag kommer inte vara sist det kan jag lova 🙂 Båten är mycket mer lättkörd än 28:an och superförlåtande men visst märks det att man har en hytt som tar en hel del vind när det blåser sidvind och man ligger högt på sista steget. Båten är ännu inte lika snabb på topp som 28:an men det finns fortfarande saker att prova.


28:an tar hem matchen än så länge pga av de råa motorerna. Segmon kan vara snabbare över en längre sträcka men hela upplevelsen är så mycket snällare så man får inte riktigt den där ”Den här båten har tänkt att döda mig” känslan som 28:an levererade mest hela tiden och därmed kommer inte adrenalinnivån upp till brun nivå 🙂

Den som läst ända hit förstår nog att jag är mycket nöjd med båten. Jag har inte ens börjat surfa blocket efter något annat 🙂